ویولون

بخشی از وجود من

این وب رو ساختم تا فقط بتونیم بیشتر از دنیای موسیقی سر در بیاریم ....

صفحه اصلی | عناوین مطالب | تماس با من | پروفایل | قالب وبلاگ

ویولون

♫♪ صدادهی ویولون ♪♫

 

با صدا برداری های حرفه ای یا غیر حرفه ای،نتیجه ی کار فرق می کند.صدای سازهم ،در اجرای زنده و

حضوری- بدون استفاده از وسایل الکترونیک و...-معلوم می شود.

وقتی آوای دلنشین ویولن استادان را می شنوم و غرق شگفتی و حیرت و لذت معنوی می شوم،می گویم:

چرا این صداها،اینقدر زیبا وسحرانگیزند؟ راز این نواهای جذاب آسمانی در چیست؟ در خود ساز؟ در پنجه و احساس نوازنده؟ شاید هم در جان ودل شنونده!؟

تا این که با پرسشی از این استادان به نتایجی رسیدم :

نخست باید اهل دل باشیم،با درک بالایی از موسیقی.

درک موسیقی ذاتی است،ولی با آموزش صحیح و تمرین زیاد،می شود آن را پرورش داد و درک موسیقی و تشخیص صدای خوب ، یک سلیقه است.باید نوعی زیبا شناسی در وجود انسان باشد و حتما هم با روشی صحیح تربیت شود.

کسی که این سلیقه را ندارد،از یک ویولن خوب هم نمی تواند صدایی زیبا پدید آورد.حتی اگر نوازنده ی مشهوری هم باشد.

واما عوامل بعدی:

1-   داشتن ویولن خوب،خوش طنین و بدون عیب و نقص.( البته باسیم های ممتازی که زیاد هم کهنه نباشد، کمی کهنگی لازم است.)

2-   آرشه ی مناسب و استفاده از کلیفن مرغوب و صدالبته آرشه کشی ماهرانه!

3-   انگشت گذاری صحیح و دقیق، تسلط و تبحر نوازنده و آمادگی جسمی  و روحی او برای نواختن.

4-   مکان و زمان مناسب.

5-  وجود شنونده ی مشتاق و فهیم.

6-  انرژی مثبت،عواطف درونی،حسن سلیقه،انتخاب واجرای نواهای دلنشین و تاثیرگذار،حس و حال نوازنده که نقش اصلی را دارد.

 هیچگاه اجازه ندهید رزین(کلیفون) یا غبار روی بدنه ویولن انباشته شود.دائما ویولن را تمیز کنید و این کار را به نرمی انجام دهید.هرگز بخشی از سطح جلاداده شده را با انگشت لمس نکنید و بدنه فقط باید از طریق زیرچانه لمس و نگه داشته شوند.

2-  از نرم ترین پارچه کهنه ی ابریشمی،کلینکسیا کتان استفاده نمایید. مخصوصا کتان برای پاک کردن زیر گریف،سیم گیر،زیر چانه و خرک بسیار مفید است.

3- فضاهای باریک شکافهایfوخرک را با یک تکه کاغذ نازک تمیز کنید.برای جلا دادن ویولن خود،از روغن جلای هیل hill یا سایر روغن های مشهور به ندرت وبسیار با امساک استفاده کنید ودقت کنید هیچ گونه روغن یا گریس در چوب نفوذ نکند.(توصیه میشود زیاد از این ماده برای تمیز کزدن بدنه ویولن استفاده نکنید.)

4- بعداز هربار نواختن سازتان گرده های کالیفوم موجود روی صفحه صدا را با استفاده از دستمال کاغذی یا دستمالی نرم و لطیف و گرده های موجود روی گریف وسیم ها را با استفاده از انگشتتان پاک کنید.

- هرگز سازتان را کنار رادیاتور یا بخاری قرار ندهید.بهترین مکان برای قرار دادن سازتان هال است چون دارای دمایی با رطوبت مناسب است.

6- اگر گرده های کالیفوم روی سیم ها بماند باعث می شود صدای ساز شفافیت خود را از دست دهد. در ضمن برای پاک کردن ساز هرگز از الکل استون پارافین یا سایر حلال ها استفاده نکنید.

7- اگر شما صاحب یک ساز با ارزش و گرانبها هستید بهتر است کیفی مناسب برای نگهداری ای سرمایه تهیه کند.بهتر است کیفی که انتخاب می کنید از داخل دارای فنربندی باشد تا اگر کیف به طور اتفاقی از دستتان رها شد آسیب کمتری به ساز وارد آید. وهمچنین بایدجای کافی برای کتاب نت و بالشتک داشته باشد. اکثر موزیسینها کیفهای مستطیل شکل را ترجیح می دهد چون این کیف ها جای بیشتری دارند.

8- هرچند وقت یک بار مشتی برنج خشک نپخته در شکافهای اف بریزید آن را دور بخش داخلی ویولن تکان دهید و سپس ساز را برگردانید دانه های برنج فرو می ریزد و گاهی یک گوی از غبار با آنها فرو می افتد.

9- کلیفن زیاد برروی آرشه نکشید نه زیاد نه کم  متوسط.

فالش :

 

 

در اصطلاح فالش به نوع صدایی گفته میشود که نوازنده خارج میزند یعنی به شما میگن نت"سی" انگشت اول روی سیم"لا" رو اجرا کن درست همونجایی که در آموزش یاد گرفتین باید اجرا کنید و انگشت گذاری کنید یعنی دقیقا صدای "سی" بیاد یعنی اگر جاشو درست نزنید و انگشتتون رو پایین تر یا بالاتر بگیرید در این صورت میگن نوازنده فالش زد نت اصلی رو دقیق نزد این نکته رو به صورت خودمونی گفتم تا متوجه بشید فالش چیه.

خوبه به این 2 نکته هم توجه کنیم:

1- گوش ضعیف است:که در این صورت فاصله ی نت ها به درستی تشخیص داده نمی شود و در نتیجه نت اشتباه نواخته میشود.این ضعف با تمرینات سلفژ وتعلیم گوش تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

2- گوش قوی است اما بر اثر کم دقتی فواصل نادرست در ذهن جای میگیرد و انگشتان نیز به همان ترتیب عادت میکنند.در واقع سهل انگاری در رفع اشتباهات موجب عادت کردن گوش به فواصل نادرست وصداهای غلط ودر نتیجه خارج نواختن میشود. درنهایت علیرغم پیشرفت های تکنیکی نوازندگی ما گوش نواز نخواهد بود. به بیان دیگر قبل از اینکه انگشت درست بنوازد باید صدای درست را درگوش و ذهن خود داشته باشیم.این مهارت را میتوان از طریق سازهایی با کوک ثابت به دست آورد.

 

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که فقط خشک و یکنواخت مینوازید؟

آیا میخواهید حس واقعی را بانواختن بااحساس متوجه شوید؟

 

پس کاملا دقت کنید:

احساس در نوازندگی ویولن حرف اول را میزند ، یکی از مهمترین عوامل با کیفیت نواختن قطعات است.اگر شما دقت کرده باشید نوازندگان معروف وقتی یک قطعه رو شروع میکنن به نواختن حالت چهره ی آنها تغییرات زیادی میکنه که گاهی ما بهش میگیم "طرف خیلی تو حس رفته" آره درسته نوازنده از نوازندگی خودش حس میگیره واین خیلی مهمه که ما با صدای آرشه خود ارتباط روحی برقرار کنیم و مثل ماشین نباشیم. برای همین هم هست که من میگم وقتی خسته نیستید تمرین کنید چون وقتی انسان خسته است نمیتونه با سازش ارتباط خوبی برقرار کنه وسعی میکنه فقط یکسری نت رو پشت سر هم اجرا کنه تا تموم بشه

مراحل بااحساس ویولن زدن :

اولا که بیشتر ماها درحال فراگیری نوازندگی هستیم وهمیشه استاد بالای سرمون هست.وقتی استاد قطعه رو برامون اجرا میکنه توی فکر نرید. چشم هایتان را ببندید و  به دقت تمام قطعه رو گوش دهید.خیلی تاثیر داره گوش دادن قطعه اگر استاد بهتون اجازه داد صدای نوازندگی استاد رو ضبط کنید و قبل تمرین چندین بار گوش بدید.این کار باعث میشه شما حس کنید میتونید خیلی راحت این قطعه رو اجرا کنید وبه شما اعتماد به نفس بیشتری میده.

عجله نکنید هیچوقت!!! اگر مترونوم دارید وسرعت قطعه مثلا 100 شما نمی خواد از همون بار اول100 اجرا کنید. اول60 بعد که کاملا صحیح زدید70بعد که کاملا70رو صحیح زدید80 وبه همین ترتیب وقتی به 100 رسیدید می بینید که چقدر صدای تمیزی از آرشه میاد.ولی اگر صدها بار پشت سرهم سرعت100 برید بازم به هدف نمی رسید.

کارهای خودتون رو ضبط کنید این هرگز کارسختی نیست آن را مدام گوش دهید مشکلات نواختنتان را حل کنید وباز ضبط کنید تاجایی که صدای دلنشین را بسازید واز با احساس زدن سازتون نهایت آرامش را ببرید.

تموم شد . بعدا بازم در مورد ویولون بیشتر می نویسم .

منبع : lovers violin


نظرات شما عزیزان:

shaghayegh
ساعت18:45---20 شهريور 1393
یا خواهر چقدر فعالی من مردم اینقد نظر گذاشتم

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





♥ چهار شنبه 12 شهريور 1393برچسب:عکس ویولون,ویولون,ویلن,ویالن,ویالون,فالش,احساس در نوازندگی , ساعت 19:52 توسط شیدا